Možná se někdo setkal s níže
popsaným problémem. Při pokusu o připojení montáže u platformy ASCOM, získáte níže zobrazenou
hlášku.
Obr.1 - chybová
hláška
Co nám vlastně říká? V podstatě znamená, že
došlo k chybě v komunikaci s driverem převodníku USB-RS232. Co to způsobuje? Obvykle se problém váže
na dvě věci.
Jako první věc je, že se na trhu vyskytuje značné množství těchto
převodníků - bohužel obvykle si člověk nekontroluje, na jaké bázi čipu jsou postaveny. Nejmenší
pravděpodobnost problémů je u převodníků s čipy FTDI FT232 a pak ještě od SiliconLabs CP2102. Pokud
si převodník vyrábíte, dejte si pozor, ať použijete originální čip a ne nějaký čínský klon. V tomto
případě se moc šetření nevyplácí.
S druhou věcí člověk moc neudělá. Tou je podpora ve WIN10. Ne každý
ovladač, jenž vám Win doporučí, bude s převodníkem spolupracovat. To se týká hlavně převodníků
Prolific. V některých případech ve správci zařízení uvidíte výstražný symbol, popřípadě hlášku o
kontaktování dodavatele. Občas se ale výstražný symbol objeví až po nějakém selhání komunikace, v
ojedinělých případech se nemusí zobrazit vůbec. V tom případě zkontrolujte typ čipu v převodníku a
pokud se bude jednat o Prolific, můžete vyzkoušet níže popsaný postup. Další text se zaměřuje pouze na problém s Prolific.
Obr.2 - výstražný
symbol
Obr.3 -
kontaktování dodavatele
Win 10 má super vlastnost, že v některých
případech vám může přeinstalovat ovladač. S tím také počítejte. Také to, že nainstalujete nějaký
ovladač a neuvidíte ve správci zařízení problém, ještě nic neznamená. Je nutné vyzkoušet. Také
bych měl asi zmínit, že tento problém se mi podařilo vyřešit pouze u edice WIN10 Home. U verze PRO z
nějakého důvodu mi na jedné konfiguraci postup nefungoval. Nevím, zda to bylo způsobeno mnou nebo
něčím jiným. Oba systémy byly 64 bitové.
Jako první jsem připojil kabel, zkontroloval ovladač
a zjistil, že mám problém. Následně jsem tedy stáhl tento
soubor(dostupnénaklik).Tenjsem
rozbalila nainstaloval. Tento soubor mimo jiné také zabrání automatické aktualizaci tohoto
konkrétního ovladače. Po nainstalování ve správci zařízení klikněte na aktualizovat ovladač. V
žádném případě nedávejte automatickou aktualizaci, ale druhou možnost, viz obrázek níže.
Obr. 4 - volba
způsobu aktualizace
Následně dejte označenou možnost.
Obr.5 -
výběr odkud se provede aktualizace
V dalším kroku se vám zobrazí
verze ovladače Prolific, které jsou ve vašem PC k dispozici. Vyberte verzi ze dne 27.10.2008,
samotná verze ovladače je 3.3.2.105,viz obrázek. Nezapomenout na zatržítko u zobrazení
kompatibilních zařízení.
Obr. 6 - výběr správné verze
ovladače
A to je vše, dále by měl kabel fungovat korektně. Zde si dovolím malé zamyšlení. Osobně nechápu, v čem se jednotlivé drivery pro tyto převodníky liší. Tento postup jsem aplikoval již u cca 10 počítačů a vždy fungoval, považuji ho tedy za ověřený. Naproti tomu systém Linux nemá s tímto žádný problém, nezaznamenal jsem nejmenší problém, tam vše fungovalo na poprvé. Ještě jedna poznámka z praxe. Myslete také na to, že v některých PC nedělá vůbec dobře vytáhnutí tohoto převodníku z USB, může dojít k nečekanému pádu systému. To se děje také v případě selhání komunikace - může to být indikace špatné verze driveru. Také připojení tohoto konkrétního převodníku bych pro stabilitu dělal při vypnutém PC, stejně tak i odpojení.
Co dodat závěrem? Jsem rád, že se mi podařilo
problém vyřešit. Pokud se vám z nějakého důvodu stále nedaří, zvolili bych převodník s CP2102 nebo
FT232. Také bych u prodejce hotového kabelu vyžadoval informaci o použitém čipu. Pokud by ji nebyl
schopen říci či by byl založen na Prolific, poohlédl se jinde. A pokud používáte Linux, nic z toho
se vás netýká. :)
A pozor! V případě větší aktualizace Windows, může dojít k opětovnému
přeinstalování ovladačů! Win 10 vás o jejich přeinstalování nebude informovat. Pokud se tedy
vyskytne problém při propojení montáže s PC, překontrolujte správce zařízení a pokud je
problém tam, postupujte dle výše uvedených pokynů. Také pokud ovladač fungoval a náhle nejde
připojit montáž (projeví se to hláškou, že port byl nenalezen - v ASCOM diagnostic), zkuste to
opravit dle
popisu. V těchto případech se zřejmě nezobrazí ani
výstražná zpráva ukázaná v obr.1. V případě Prolificu doporučuji vždy manuální kontrolu ovladačů, nedá se spoléhat na automatické nastavení systému.
Zdroje:
Soubor ke stažení: